ميكس و مسترينگ به زباني ديگر
ميكس و مسترينگ به زباني ديگر
ميکس و مسترينگ مربوط به Quality و يا کيفيت نهايي يک موسيقي مي*شود که با اجراي درست آن مي*توان به نتيجه*ي مطلوبي دست يافت و کاري حرفه اي ارائه داد.
موسيقي روح را به حرکت وامي*دارد و قادر است تأثيرات قوي و متفاوتي بر جاي بگذارد، مي تواند انسان را آرام و يا هيجان*زده کند! اما چه زمان موسيقي تاثيرگذارتر است و به غير از آهنگسازي، هنر نوازندگل، شعر و صداي خواننده چه فاکتورهايي بايد ارزيابي شود تا آهنگ با شنونده ارتباط بر قرار کند و حرفي براي گفتن داشته باشد؟اگر چند اثر موسيقي موفق را مورد بررسي قرار دهيم متوجه خواهيم شد که مواردي در همه*ي آنها مشترک است. که اين موارد عبارتند از: آهنگسازي، شروع و پايان، ملودي*ها و شعر و در نهايت صدابرداري.
يک موسيقي همان*طور که به آهنگسازي و ملودي*هاي مناسب و … نيازمند است، به يک صدا برداري خوب نيز نياز دارد و بايد ميکس و مسترينگ يک موسيقي را جدا از بقيه*ي اجزاي آن و به طور مستقل بررسي کرد.اما هدف از ميکس و مسترينگ چيست و موجب چه تغييراتي در کار خواهد شد؟
1-تقکيک دقيق صداها و مشخص شدن جايگاه هر صدا در کل اثر:
اين مرحله جاي هر صدا در پروژه را مشخص مي*کند؛ بهعنوان مثال تعيين کننده*ي Volume و Paning ( پخش صدا از باند چپ يا راست) اصوات است به طوري که با بقيه ي صداها تداخل نکند و در آخر نتيجه*اي دلنشين و همچنين حرفه*اي داشته باشد.
بعد از اين مرحله هر صدا جايگاه خود را دارد و به راحتي قابل شنيدن است. اما لازم نيست که تمام صداها که در موسيقي وجود دارد کاملا واضح باشد و مي*تواند براي پر کردن قسمتي از کار استفاده شود.2-قدرت گرفتن صداها:
اين مرحله باعث مي شود تا صداهاي موجود را بهتر تشخيص داده و بشنويم؛ هر صدا يا ساز استفاده شده در آهنگ، در اين مرحله حجم بيشتري پيدا کرده و به اصطلاح باعث پر شدن کار ميگردد. به طوري که اگر کل موسيقي خلوت باشد نيز صداها حجيم و پر به نظر خواهد رسيد.
اين مرحله همچنين براي قوت بخشيدن به ريتم Drum و پرکاشن مناسب است.

3-خذف صداها و فرکانس هاي اضافه:
در حين انجام ميکس و مسترينگ در کار ممکن است متوجه اصوات و فرکانس*هايي شويم که وجودشان نه تنها لازم و ضروري نيست، بلکه زائد و اضافي است که بايد از کار حذف شوند .
اين مرحله کمک زيادي براي دلنشين شدن اثر و از بين رفتن صداهاي گوش خراش ميکند.

4-واقعي تر شدن صداهاي موجود:
ممکن است در يک آهنگ صداهاي به کار برده شده خام به نظر بيايند و حس دلخواه را به شنونده القا نکنند، بنابراين اين مرحله موجب پخته شدن، حجيم شدن و واقعي*تر شدن اصوات مي*گردد و صداهاي محو به صورت شفاف ظاهر خواهند شد.
همچنين اين تصور وجود دارد که با اضافه کردن صداها و سازهاي مختلف مي*توان به آهنگ حجم داد و آن را پر کرد، اما در واقع اين کار اصولي نبوده و موجب شلوغي موسيقي مي شود.
موارد ذکر شده در بالا در آهنگ*هاي مختلف داراي تفاوت*هايي مي*باشد، به عنوان مثال بايد به جنس صداها و سازهاي به کار رفته توجه کرد و به تنطيم آن پرداخت.

از ديگر عوامل مهم، سبک، ملودي*ها و تم کلي کار است که توجه به آن ضروري مي*باشد. مثلا اگر در سبک Trance يا House از Kick ضعيف استفاده شود و کار صدا برداري مناسبي نداشته باشد، صداي استفاده شده به سختي شنيده خواهد شد. رعايت اين موارد مي*تواند کمک شاياني در تنظيم آهنگ کند و موجب رضايت بيشتر شنونده از کار شود.
ميکس در مجموع به سليقه*ي شخص تنظيم کننده برمي*گردد و فرد با استفاده از احساس و خلاقيت خود مي*تواند اثري زيبا و به ياد ماندني خلق کند. زيرا ميکس و مسترينگ يکي از مهم*ترين فاکتورهاي توليد يک اثر موسيقي خوب، کامل و حرفه*اي مي*باشد که نبايد از آن غافل شد.

…………………………………………. ميكس و مسترينگ به زباني ديگر   …………………………………………………