آیا در عملیات مسترینگ می توان یک میکس بد را نجات داد؟

فرض کنید کار میکس یک آهنگ را به پایان رسانیده اید و هنوز فکر میکنید که کار بخوبی انجام نشده است. آیا تصور می کنید به هنگام مسترینگ، می توان این مشکل را حل کرد؟ اغلب اوقات اين سوال از ما پرسیده شده است بنابر این تصمیم گرفتیم یک مطلب در این رابطه بنویسیم
اصلاح اين مشكل به عوامل بسياري بستگي دارد. از انجايي كه احتمالا» اين چنين مشكلي حل خواهد شد اين سخن بدين معني نيست كه در كارتان سهل انگاري كرده و به اين اميدوار باشيد كه در طي مسترينگ اهنگ ها، اشتباه تان را تصحيح كنيد.
مهارت ها و تجربه مهندسي مسترينگ
مهم ترين عامل موفقيت در تبدیل یک آهنگ با ميكس بد به آهنگ خوب در طی عملیات مسترینگ، استفاده از مهارت ها و تجربیات یک مهندس مسترينگ است. دليل ان واضح است. اگر شما میکس خوبی را انجام نداده اید قطعا پیشنهاد می کنیم جلوتر نرفته و وارد مرحله مسترینگ  آهنگ خود نشوید چرا که شما مهارت کافی برای انجام این کار را ندارید.
پيشنهاد مي كنيم كه هرانچه كه درباره مسترينگ مي دانيد را فراموش كنيد و دوباره آن اهنگ را ميكس كنيد تا زماني كه مطمئن شويد كه كارتان را به نحو احسن انجام داده ايد و وقتی که از میکس خوب آهنگ مطمئن شدید تازه می توانید به مسترینگ آهنگ خود فکر کنید.
برای مسترینگ پیشنهاد اکید ما اینست که کار مسترینگ آهنگ خود را به یک جفت گوش جدید بسپارید چرا که بدنه و ساختار آهنگ شما تکمیل شده و شما از ابتدا با آهنگ خود همراه بودید و در واقع عصاره خلاقیت شما تا اینجای آهنگ کار خود را کرده است و اکنون گوشی خسته برای شنیدن و رفع اشکال این آهنگ دارید.
اما برای دوست مهندس مسترینگ شما اگر قرار باشد عملیات مسترینگ را روی یک میکس بد انجام دهد قطعا کار مشکلی در پیش خواهد داشت
در یک کلام با مسترينگ نمي توانيم اشتباهات مربوط به ميكس اهنگ ها را حل كنيم.

اینجا به اشتباهات رایج در کار میکس که به هیچ عنوان در مرحله مسترینگ قابل حل نیستند اشاره می کنیم :

1)    اشکالات مربوط به کلیپینگ که در واقع به زیاد کردن بیش از حد صدا مربوط می شود تا جایی که صدا اصطلاحا دیستورت شده و فرکانس های آن از بین می رود. تا کنون هیچ نرم افزار و یا راه حل سخت افزاری برای بازیابی صدای دیستورت شده تولید نشده است. اغلب ترک ها با نهایت پیک 24 بیت و -6dBFS رکورد میشوند در طول کار میکس این توان صدا از 18dBFS تا  -10dBFS افت پیدا می کند و بعضی اوقات می توانید تا پیک -6dBFS دست پیدا کنید
در دو مورد زیر می توانید اشتباه کنید تا آهنگ شما دیستورت شود:
الف)     تنظیم اشتباه خروجی اصلی (Master Bus) که قدرت صدای کل آهنگ را  تنظیم می کند.
ب) اشتباه در تنظیم قدرت خروجی هر ترک بصورت جداگانه که در این بخش با تنظیمات اشتباه ممکن است مثلا صدای گیتار الکتریک را دیستورت کنید.
2)    کامپرس بیش از حد هم از جمله مواردی است که قابل بازگشت نیست . حتما می دانید که کمپرس کردن برای یکنواخت سازی صدا یعنی صداهای خیلی ضعیف را قوی کردن و صداهای ضعیف را قوی کردن تا جایی که ایرادات کار گرفته شود و نه اینکه ساختار کلی آهنگ به هم ریزد. پیشنهاد کلی ما این است : این بخش را کلا به مهندس مسترینگ بسپارید
3)    کلیه امور مربوط به اکولایزر و تنظیم محدوده فرکانس ها که باید در مرحله میکس نهایی شود به عنوان مثال در مواقعی که صدای گیتار باس با درام همپوشانی دارد شما قصد دارید صدای گیتار را بر صدا درام اولویت دهید و محدوده فرکانس آن را قدرت دهید. در اکولایزر میبینید که درام در محدوده 70 هرتز نواخته می شود در حالیکه گیتار باس فرکانس 150 هرتز تولید می کند بنابر این بدون دست زدن و ایجاد تغییر در قدرت صدای شیار مربوطه تنها با افزایش قدرت فرکانس 150 هرتز و کاهش اکولایزر 70 هرتز می توانید صدای گیتار را شفاف تر کنید.
4)    اشتباهات جدی در Reverb و یا سایر FX ها نیز غیر قابل جبران است و تنها با رمیکس مجدد آهنگ برطرف می شود.
5)    هر ساز و صدای رکورد شده ای که تیون شده باشد اعم از ساز کوک نشده یا خواننده ای خارج بخواند باید در همان مرحله میکس رفع اشکال شده و با نرم افزار هایی نظیر ملوداین و یا اتوتیون ایرادات آن گرفته شود و البته پیشنهاد اکید ما اینست دوباره ضبط شود
پس چه چیزی در مرحله مسترینگ قابل اصلاح است
در کمال تعجب برخی از نقاط ضعف در مرحله میکس را می توان در طی مسترینگ اصلاح کرد. در مقاله های بعدی نگاره بخوانید ….