6 اشتباه رایج در میکس و راه حل اجتناب از آن

نتیجه نهایی ترک شما به داشتن یک میکس خوب  و کامل بستگی دارد که دراین راه شما باید از بسیاری از موارد پرهیز کنید همونطورکه میدونید عملیات میکس کار سختیه و برای داشتن یه میکس خوب باید زمان صرف کرد و البته مهارت پشتکار و استعداد رو به کار گرفت تا به نتیجه رسید.
اما برای داشتن یه میکس درجه یک همه اینها لازمه به علاوه ی داشتن استعدادی ویژه.
بهترین راه برای تبدیل شدن به یک مهندس میکسینگ درجه یک این است که کارهایتان حرفه ای باشد و خبر خوب در این باره این است که تا زمانی که شما در این حرفه مشغول به فعالیت هستید مسیری از اطلاعات  بروز شده بروی شما باز میباشد.
اکنون در حالی که شما روی  قابلیتهای خود کار میکنید سایت نگاره با گفتن نکاتی شما را از بروز اشتباهات رایج دور کرده و چگونگی پرهیز از آن را با راهنمایی های لازم برای کمی حرفه ای تر شدن گوشزد می کند. در ادامه شش مورد از این اشتباهات را یاداوری میکنیم.

1: استفاده از افکت های بیشمار

افکتهای بیشمار
وقتی که هر نرم افزار (DAW) تعداد زیادی از افکتها رو به شما ارائه میکنه و در همون زمان شما یک یا چند مجموعه افکت دیگرو در اختیار دارید (compression, EQ, reverb, delay ) خیلی وسوسه کنندست که از هر کدوم یکم استفاده کنید
و این کار درست نیست.
درست مانند آش پزی که در یک غذای خوب 2 یا 3 نوع ادویه طعم غذا را ایجاد میکنند و بیش از آن نیاز نیست
بهترین راه برای پرهیز از چنین اشتباهی این است که شما از هنگام شروع یک ایده خوب داشته باشید که از چه نوع صدایی را می خواهید استفاده کنید و در همان راستا حرکت کنید. کسب تجربه خوب است ولی با داشتن یک نقشه از پیش نوشته شده میتوانید در زمان صرفه جویی کنید

2: استفاده افراتی از ریورب (reverb)

2Overdoing-reverb-768x727
این افکت خاص را باید از صفر شروع کنیم
زیاد کردن میزان ریورب  مخصوصا زمانی که از یک پلاگین خوب  استفاده میکنید که صدایی با کیفیت ارائه میدهد بسیار وسوسه انگیز است
ولی در اکثر موارد شما میتوانید با استفاده بسیار کم آن در نتیجه ی نهایی صدایی جامع داشته باشید
هرجایی از خط دنباله که بلندی بیش از حد یا فضای بزرگ داشته باشد می تواند میکس شما را به اصطلاح لکه دار کند
یعنی  صدا های شما برای نشان دادن تمام ویژگی های خود دچار مشکل می شوند
درست کردن این مشکل چندان کار سختی نیست کافیه پستی و بلندی های ریورب رو بصورت مینیموم استفاده کنید
چون اکثر صدا ها مثل کیک و بیس لاینها رو خراب می کنه
به شما اطمینان میدم این راه جواب میده.

3: زیاد بالا بردن تنظیمات اکولایزر

زیاد بالا بردن تنظیمات اکولایزر

زیاد بالا بردن تنظیمات اکولایزر

اغلب اوقات منحنی های اکولایزر شما باید در منحنی های زیبا در یک منظره زیبا باشد
حال ممکن است یک چیدمان زیبا از پستی و بلندی های اکو لایزر این احساس را در شما ایجاد کند که شما کار درست را انجام داده اید اما صداهای شما از راه هایی زیر فشارند که حتی تصورش را هم نمی توانید بکنید
صداهایی که بخوبی ضبط شده اند نیاز زیادی به  اکولایز کردن ندارن شاید تعدادی محدود برای بروز دادن جلوه طبیعی صدا
هر کات (کاهش) یا بوستی (تقویت) که رنج آن بالاتر از 5 دسیبل  باشد قطعا آسیب رسان خواهد بود.

اگه صدایی نیاز به تنظیمات گسترده اکو لایزر داشته باشد بهتر است تا دوباره آن را رکورد کنید.

4: کافی نبودن عرض میدانی (میزان استریو)

پن

مونو در قیاس با استریو.
همونطور که شنیدید خیلی ها برای ارنج و تنظیم صدا از پن (Pan) مونو استفاده میکنند که به نظر یکم قدیمی میاد ولی باور کنید این پهنا خیلی کاربردی است. فضای ایجاد شده در میکس به شما این امکان را میدهد که بدون بالا بردن فرکانس و پوشاندن صداها  بازدهی آنها را بالا ببرید.
بطور معمول ما کسی را تشویق به بالا بردن رنج تنظیمات بصورت سعودی نمیکنیم اما در مورد این حالت اکثر افراد تازه کار  به اندازه کافی صداها را نمی کشند و پن ها (ولوم های چپ و راست کردن صدا) را بلا استفاده میگزارند که نتیجه آن  مصنوعی بودن و بی جانی صداهاست.
یک لطفی به خودتون بکنید و درجه پن ها رو بالاتر از حدی که بطور معمول  استفاده میکردید ببرید

5: مشکلات صدا در مسترینگ

5Master-processing-768x554
این یه مشکل مرسومه که راه حلی آسون داره.

خیلی از تازه کار ها در آخر میکسشون به این فکر میوفتن که صدا هاشون به اندازه کافی بلند و پر قدرت نیست برای همین با مستر کردن حسابی کامپرس میکنن و این کامپرس در مرحله مسترینگ میتونه به کل میکس آسیب برسونه و درسته این کار صدا رو بلند تر میکنه ولی قطعا تمامی کارهای خوبی رو که در میکستون انجام دادید خراب میکنه .این مشکل یه راه حل کوچک داره . هیچوقت الکی از پلاگین مسترینگتون کار نکشید تا زمانی که نوبت به مستر کردن برسه و شما در حال مستر کردن باشید. فیدر (وولوم) مستر را در زمان میکس پایین بیاورید بعد در زمان پایان آن را به آرامی بالا ببرید و از همه مهمتر فضای خالی قدرت صدا با مقیاس 3- دسی بل را آزاد بگزارید

6: بلندتر کردن صدای کل آهنگ در پایان

6Too-loud-1-768x480
شاید شما هم تا به حال واژه جنگ بر سر بلندی صدا را شنیده باشید برخورده باشید که بیانگر گرایش موزیسین هایی است که  می خواهند تا حد نهایت فایل ها را کامپرس و صدای آن ها را بالا ببرند با امید به این موضوع که گیرایی شنوایی بیشتری داشته یاشد. این کاریه که مسئول میکس صدا و سیمای خودمون موقع پخش تبلیغات تلوزیونی انجام میده و یهو صدا رو به اندازه ای بالا می بره که بینندگان محترم در به در دنبال کسی که صدا رو زیاد کرده می گردند!
تازه کارها در کارهایشان معمولا سعی میکنند صداها را بلند و بلند تر کنند

اون ها  صداهاشونو با کمپرس کردن له می کنن و در آخر یه شکل افتضاح از امواج صوتی چیزی شبیه به سوسیس بجا میمونه!! یه حرفه ای به قسمتهای آرومتر آهنگش احترام میزاره چون میدونه استفاده همزمان چند تا از اونا باهم باعث بلندی صدا خواهد شد
یه حرفه ای باشید و در کمپرس کردن زیاده روی نکنید.