آموزش گام به گام میکس و مسترینگ 2

اصول ضبط لیدوکال با بک وکال کاملا متفاوته … برخلاف ضبط صدای بسیاری از سازها که مهندس صدا رو وادار به حرکت دادن مایکروفون بهمراه استند میکنه ضبط وکال از اصول خاص و خشکی تبعیت میکنه … در این پارت خود مایکروفون جایگاه ثابتی نسبت به سورس داره اما این دیافراگمه که بسته به خط وکال و ژانر موسیقی با تغییر زاویه و گاه کمی موقعیت عمودی نسبت به دهان مورد تنظیم قرار میگیره … در مورد سازها چون هربخش از ساز صدای خاصی رو تقدیم شنونده میکنه مایکروفون گذاری متفاوته … بطور مثال صدای گیتار در قسمت بریج و صدل با قسمت ساندهول و قسمت فرت بورد کاملا رنگهای متفاوتی رو ارائه میکنه … ولی در مورد وکال چون منبع صوت دهان هست و خصوصیات رزونانسی ساز رو نداره نیاز به جابجایی استند نیست . تنها برمبنای کپسول بکار رفته در مایکروفون باید فاصله پیشنهادی کمپانی رو از کپسول رعایت کرد که این فاصله بسته به انتخاب هریک از الگوهای قطبیت مایکروفون متغیره . بطور مثال اگر در سبک راک خواننده پامپینگ بسیاری داشته باشه و مایکروفون تحمل SPL بالایی رو نداشته باشه دیافراگم حتی تا مقابل چشم خواننده بالا میاد و بعد یک زاویه 45 درجه میگیره و این در حالیه که 30 سانت فاصله دهان تا دیافراگم رعایت شده .

* نکته بعدی در مورد cut off کردن فرکانسهاست . پیشنهاد من بر مبنای اصول علمی اینه که اگه مایکروفون شما فیلتر HPF داره حتما هنگام ضبط ازش استفاده کنین و اونو روی 80Hz بذارین تا رامبلها همراه وکال ضبط نشن و توازن فرکانسی رو تحت تاثیر قرار ندن … این امنیت بالاتری رو برای خط وکال نسبت به ایکوالایز و cut off بعد از ضبط وکال بهمراه میاره … در هنگام استفاده از تجهیزات حرفه ای آنالوگ برای ضبط وکال بطور مثال مایکروفون Neumann M149 Tube و چنل استیریپ AVALON vt-737sp با استفاده از الگوی Shelve اضافه کردن دوسه db در 15KHz و بعد اعمال پراسس داینامیک De’ESS بروی حدود 8KHz میتونین صدایی نرم اما با جزئیات بالا داشته باشین که بدور از هر هارشنسی هستش .

* هنگام نزدیک شدن به محدوده فرکانسی 160Hz بشدت مراقب اینترفر فرکانسی با هارمونیکهای نتهای باس باشین و همین طور هنگام کار در محدوده خطر 200~400 هرتز بشدت مادینس شدن صدا رو کنترل کنین … اگه مانیتور حرفه ای ندارین حتما از یک اسپکترام انالایزر هنگام ایکوالایز کردن استفاده کنین … جایی که گوش شک داره از چشم در میکس استفاده کنین .

* در صورت داشتن نویز سفید حتما از یک دینویزر استفاده کنین و بعد برای جبران از پردازنده داینامیک Exciter بهره بگیرید .

* کامپرس با ریت پایین یک اصل درسته اما در ضبط وکال سبکهایی مثل متال گاه مجبور میشین اینقدر ریت رو بالا ببرین که کار از کامپرس گذشته و به لیمیت میرسه . دقت داشته باشین که پردازش وکال نسبت به کل موزیک صورت میگیره و سازهای اصلی رو نباید فدای وکال کرد . گاه صدای وکالی که به تنهایی نامناسب شنیده میشه وقتی در دل موسیقی قرار میگیره تحسین همه رو نسبت به پردازش هنرمندانه مهندس میکس برانگیخته میکنه . ولی اصل همونه … ریت پایین هنگام ضبط !

* ریورب عنصر حیات بخش صداهایی که Close Miking ضبط شدن … همون قدر که میتونه حیات بخش باشه میتونه با استفاده ناصحیح شیرازه میکس رو از هم بپاشه … عدم داشتن علم و تسلط کافی بروی دانش Audio Reverbration میتونه فضای هر میکسی رو به سیرک تبدیل کنه ! جالبه بدونین در بسیاری از سبکهای موسیقی بر خلاف باور عمومی اصلا هیچ ریوربی روی وکال اعمال نمیشه … و باز جالبه بدونین در ذهن بسیاری از صدابرداران نامی جهان واژه ریورب جای خودش رو به امبینت داده . خلق فضا و عمق در موسیقی و تسلط به مبحث انعکاس چیزی فراتر از کلیک بروی preset یک پلاگین و send کردن صداها به اون باسه . اگه اهورامزدا بخواد بزودی مطالب آموزشی بسیار حرفه ای و جامعی رو پس از ترجمه و تایپ در این زمینه تقدیم عزیزان میکنم . البته اگه این پروژه های سنگین استودیویی امون بدن !

آموزشهای کاربردی برای حرفه ای ها

.

.

.